onsdag 29. mai 2013

Bornholmsokken nr to og ny bok til frokost

Sokker er et så greit og portabelt lite håndarbeid. Det er så lettvindt å ha med å fiske opp fra vesken f.eks. når man er på (bil)tur, sitter i venterom, er i syklubb o.l.
Disse sokkene, som akkurat er felt av pinnene, kaller jeg for Bornholmsokken fordi de er strikket etter et par babysokker jeg kjøpte på Bornholm i fjor sommer. Du kan lese mer om dem her.
Her har jeg brukt Silja Sokkegarn og pinner 3,0 mm (men jeg strikker fast...). Jeg har lagt opp 60 masker, strikket passe langt skaft, forsterket kilehæl, passe lang fot og stjernetå.
Klokken 5:30 i dag morges når maken var ute og hentet avisen lå det en ny bok i postkassen.
2 knekkebrød og en kopp kaffe eller to i selskap av boken «Lekre masker og lekne sting» av Sidsel J. Høivik er en særdeles god start på dagen synes jeg.
Jeg har ventet på denne boken helt siden i november da jeg fikk vite at den var på trappene. I november føltes det veldig lenge til den skulle utgis, men så vips så var det nesten juni og boken er her.

6 kommentarer:

  1. Disse var virkelig flotte, finnes det noen oppskrift?

    Hilsen ivrig strikker i Stavanger

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg har ingen oppskrift. Men som jeg skriver legger jeg opp 60 m (eller 56 m) med pinner 2,5 eller 3 mm. Så strikker jeg en "standardsokk" med følgende mønster:
      Omg 1-3: *2 rette, 2 vrange; gjenta fra * omg ut.
      Omg 4: *1 kast (kastet må være som om du skulle ha strikket en vrang maske, dvs. legges over pinnen fra fremsiden av pinnen og bakover), 2 rette, trekk kastet over de 2 rette, 2 vrange; gjenta fra * omg ut.
      Gjenta disse 4 omg.
      Lykke til :)

      Slett
  2. Flotte sokker og takk for oppskrift!
    Tenker jeg vil forsøke meg på et par jeg også!
    Boka så spennende ut:) En riktig fin start på dagen!

    SvarSlett
  3. Er boken like fin inni som utenpå? Er det fine oppskrifter i den??

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes boken er bra. Det er mange oppskrifter jeg har sett før i andre hefte og bøker men uansett liker jeg den. Jeg er veldig begeistret for modellen "Fritt etter Fana" og skal strikke den i rødt og hvitt til høsten ;)
      Hvis du går hit kan du bla i boken og se noen av modellene - men langt fra alle.

      Slett
  4. Bokens omslag er jo helt fantastisk! Har boken mange fine oppskrifter?

    SvarSlett